25 Ocak 2018 Perşembe

Anat Baniel- 9 Temel Esas (1)



Anat Baniel 'in savunduğu gelişim metodunda, "düzeltmek " yok.. " bağlantı kurmak" var..

Karşınızdaki insanla ne kadar iyi bir iletişim içinde olur birbirinizi anlarsanız o kadar güzel olur iletişim.. Hele ki karşınızdaki bir çocuksa, çocuğun kalbiyle beyniyle ruhuyla bağlantı kurmak daha da önem kazanıyor...

Anat Baniel , 9 temel esasa uyarak beynin kendi gücünü keşfetmesini sağlayacağımızı söylüyor. Böylece hem çocuk hem anne-baba daha mutlu oluyor, hem çocuk daha çok gelişiyor..


Metod hakkındaki ilk yazım işte tam şurada: )

Anat Baniel Metodu olarak geçen bu yaklaşımda savunulan esaslar şunlar:

 * Dikkatle yapılan hareket
 * Yavaşlık
 * Çeşitlendirme
 * Daha az güç kullanma
 * Coşku
 * Esnek hedefler
 * Öğrenme Şalteri
 * Hayal gücü ve düşler
 * Farkındalık


Tek tek inceleyelim mi şimdi nedir bu esaslar...


 * Dikkatle yapılan hareket

Yapılan şey her ne ise ona dikkatini vermek diyebiliriz kabaca..

En net anlayabileceğimiz kısmı fiziksel hareketler olsa da duygular, düşünceler de dahil bu dikkat verme işine..

Hani "aynalama" diye bir şeyden bahsedilir ya hep çocuk eğitiminde.. Biraz onu kullanmanın gerekliliği aslında..

Çocuk üzüldüğü zaman üzüldüğünü, sevindiği zaman sevindiğini bilsin. O an ne hissettiğine dikkatini versin. O an yaptığı harekete dikkatini versin ki daha çok şey öğrensin..

Çocuğun dikkatini verdiğini nasıl anlarız kısmı var bir de.. 

Gözlerini dikip bakması.. Kulak kesilmesi.. O sırada ne yapıyorsa bi an için bırakması .. Gülmesi kahkaha atıp eğlenmesi...

Örneklerle anlamak daha kolay değil mi :) Tamam tamam örnek vereyim :)

Mesela, penyesini giydiriken kolunu kaldırıp size yardım ediyor mu.. Bir kolunu giydi, diğerini giydirmeden bekleyin nasıl bir tepki verecek.. Diğer kolunu uzatacak mı, ya da en azından bir bakışı ile de olsa e hadii diye bekleyecek mi.. Bu beklenti o sırada giyinmeye dikkatini verdiğini gösteriyor..

Kucağınıza alacağınız zaman hopp diye hemen almayın.. Kollarınızı açıp beklediğiniz zaman kucak istediğini belli etmesini bekleyin.. Kucağıma alayım mı diye sorun..

Beyin zaten bildiği şeyleri otomatik olarak yapar.. Yeni bir şeyler öğrenmek için yeni sinir bağlantıları gerekli.. Bu bağlantılar için de otomatik pilottan çıkmak gerekli..Öyle diyor Anat Baniel..

 * Yavaşlık

Bir önceki dikkat maddesinin son cümlesi ile başlayacağım bunu anlatmaya..

Otomatik pilota bağladığımız zaman yeni bir şey öğrenmiyoruz.. Otomatik olarak yapmaktan kurtulmak için de yavaşlamak gerekli..

Beyin zaten bildiği bir şeyi hızla yapabilir. Ancak yeni bir şey öğrenmek yavaşlık gerektirir..
Kendinizden düşünün, ilk defa karşılaştığınız bir kelimeyi okurken her zaman olduğunuzdan daha yavaş olursunuz.. Bilmediğiniz bir yolda ilerlerken daha yavaş olursunuz dönüş varsa kaçırmayım belki çukur vardır vs diyerek.. 
Bunun gibi.. Henüz yürümeyi bilmeyen bir çocuktan koşmasını bekleyemezsiniz..

Önce kendiniz yavaşlayın ki çocuk da sizinle yavaşlasın diyor Anat Baniel...
Konuşmanızı yavaşlatın.. Daha kolay kelimeler kullanın, karmaşık cümleler kurmayın.. Giydirirken fizik tedavisini uygularken acele etmeyin, O'na adapte olması , düşünmesi, dikkatini vermesi için zaman tanıyın..

Bu bana anadolu pedagojisini hatırlattı.. Sakin bir anne olun, sekine halde olun ki çocuğunuz da sakinleşsin o an ne yaşıyor ise tadına varsın diyor anadolu pedagojisi de...


* Çeşitlendirme

Daha fazla ve daha farklı şeyler yapmak kısaca..

İki farklı çeşitlendirme var.. Yaptığı şeyi değiştirmek veya yapış şeklini değiştirmek.. 

Sürekli evde olan veya evden terapiye terapiden eve şeklinde hayatı olan bir çocuğu parka götürmek, farklı ortamlara sokmak bir çeşitlendirme mesela..

Ya da elinden tutup yürütürken belinden tutarak yürütmek, düz bir alanda yürürken basamaklar koymak da çeşitlendirme..

Her çocuk için ama özellikle bizim özel çocuklarımız için her iki çeşitlendirme de önemli..

Zaten yapabildiği bir yetiyi sağından solundan çekiştirerek geliştirin diyor ABM (anat baniel metod).. 

Emekleyebilen ama henüz yürüyemeyen bir çocuk için çeşitlendirme hoop kaldırıp yürütme değil önüne yastık koyup atlamasını sağlamak .. Sonra yastığı tutunabileceği bir desteğin yanına koyup tutunup kalkmayı öğrenmesini seyretmek...


Hepsini yazıyordum maddelerin ama baktım yazı bayaaa uzuyor.. Bölmek daha mantıklı geldi..
Okuyucuyu sıkmamak gerek dimi :)

Devamı çok yakında yine sapsikanne.blogspot.com.tr de :)

İzlemede kalın :)

Sevgiyle...


yazının devamı için tıktık :)

10 yorum:

  1. Çok güzel bir metod :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok mantıklı geldi bana.. Pek çok mucizeye sebep olmuş..

      Sil
  2. Çok güzel...örneklerle anlatılanlar yerine oturuyor...teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  3. Güzel bir metotmuş . 😊 Başarılar diliyorum . Kendi hayatımıza da uygulamamız gerekiyor bunları gerçekten . Yavaşlık maddesi mesela tam benlik . 😂😂😂 Hele bir şeyi yeni öğreniyorsam aman Zehra sakin yavas yavas yap heh tamam başarıyorsun . 😂😂 Ben de biraz çocuk kalmışım sanırım . 🙄🙄 Sevgiler. 😊🌸

    YanıtlaSil
  4. Çok hoşuma gitti, savunduğum tüm değerler! Kitaba bakıyorum şimdi, bulursam alıcam hemen

    YanıtlaSil
  5. Bana mantikligeldi 😊

    YanıtlaSil

Bu konuda sen de bir şeyler söylemek ister misin ? Haydi durma sen de fikrini söyle :)