Ana içeriğe atla

Konuşma Gecikmesi



Konuşma becerisi kazanılan bir yeti. Adı üzerinde beceri.. Bize şimdi nefes almak kadar normal gelse de aslında zor bir süreç.

Bebekler daha anne karnında iken atılıyor konuşma tohumları. Annesi bebeğiyle muhabbet ediyor. Babası aman da hanimiş agucuk gugucuk yapıyor.. Müzik dinliyor vs..
Sonra bebiş doğuyor etrafı keşfe başlıyor. Mimikleri takip ediyor, sesleri takip ediyor.. Uzmanlar yeni doğduğu zaman bile anlamaz diye düşünmeyin sürekli konuşun anlatın sohbet edin büyük insan gibi diyorlar ya; işte buyüzden.. Konuşma aşamalarından birisi olduğu için..

Sonra sesler çıkmaya başlıyor o minnak ağızdan..Sesler hecelere, heceler kelimelere cümlelere dönüşüyor..

Bazen, bir yerlerde ters giden şeyler oluyor ve o sesler cümlelere dönüşemiyor..
Konuşmanın oluşabilmesi için kasların hazır olması gerekli.. Kelime dağarcığının gelişmiş olması önemli. Söylenenleri anlaması, alıcı dili gelişecek ki anlatıcı dile geçirecek. Ve tabi konuşmaya ihtiyaç hissetmeli.

Motor becerilerin hepsi az çok birbirine bağlı. Örneğin fermuar açma ince motor becerisi için kolu hareket ettirebilme kaba motor becerisi gerekli az çok.. Konuşma da dil ve yanak kaslarını ses tellerini kullanabilme becerisi. Yani konuşma da aslında bir motor beceri.

Konuşma becerisini geliştirebilmek için ince motor be kaba motor becerilerinin de geliştirilmesi önemli.

Konuşma geriliğini çözebilmek için fizik tedavi ve konuşma terapisi birlikte ilerlediği zaman , daha hızlı ve etkili sonuçlar alınabiliyor.

Konuşma terapisi kısmında önemli 4 adım var. Aslında hepsi bildiğiniz şeyler. Sağlıklı bebekler-çocuklar için de konuşmaya geçme adımları aynı..Yine de şöyle toplu halde görüp bir hatırlayalım..Hem yeni anneler de öğrensin değil mi ama :)

  • İhtiyaç hissettirme


Konuşmaya ihtiyaç hissetmedikçe, gerek duymadıkça çabalamıyor sıpacıklar. Ben yemek yeme su içme gibi hayati ihtiyaçlarda pek kullanmadım bu adımı. Ama asıl en çok ihtiyaç hissettiği yerde kullanın ki gerçekten işe yarasın yorumunu yaptı yeni konuşma terapistimiz . 
Örneğin su istediğini anladınız. 10 saniye içinde değil de 1 dakika içinde verin o suyu. Yine aç-susuz bırakmayın ama biraz zorlayın. Su mu istiyorsun? Susadın mı ? Su.. Su mu vereyim ? Su.. Gibi su kelimesini tekrarlamak, ondan da söylemeye çabalamasını ve sonra söylemesini beklemek bu adımın gereği..
  • Yapılan aktiviteyi anlatma
Ne yapıyorsanız onu söyleme.. Şimdi sokakta yürüyoruz. Kedi çöpleri karıştırıyor. Anne bulaşıkları toparlıyor. Ertuğrul top havuzunda oynuyor. vs gibi.. Buna ne kadar erken başlarsanız o kadar iyi..
  • Ses taklitleri
Hayvan sesleri, hav mee gibi kolay seslerden başlayıp hepsi.. Doğa sesleri,  wuu , şşş gibi.. Veya ufak sesler işte.. Araba vınnn, düütt düütt..  duyduğu sesleri veya sizin çıkardığınız ve taklit etmesini istediğiniz sesleri sesleri taklit etmesi..
  • Kelime dağarcığının gelişmesi
Kelime dağarcığı için artık pek çok kartlar var. Bu kartların kullanımında normalde 5-10-15 çok sayıda kart kullanarak çalışmalar yapılıyor. Kartlar 10 saniye gibi aralıklarla değiştiriliyor sadece kart üzerindeki nesne söyleniyor. Kart üzerindeki nesne söylenip hakkında hikayeler yazılıyor.. Vs.. 
Kelimeler çıkmaya başladıktan sonra , belirli 3-4 kart seçilip her gün o kartlar gösterilerek ne olduğunu söylemesi üzerine çalışılıyor. Elma resmi olan bir kart gösterirken Ertuğrul elmaya bakıyor diyerek örneğin..Nesnenin kendisi de kullanılabilir.. 

Ve tabii ki ince ve kaba motor gelişimi için çalışmalar..

Kaba motor için örnekler verirsek;

  • Yürüme çalışmaları
  • Bacak egzersizleri
  • Tek ayak üstünde durma
  • Merdiven inip çıkma
  • Bisiklet sürme (yattığı yerde bisiklet hareketi bile olur..)
Aklınıza gelebilecek her türlü spor ve fizik tedavi aslında..

İnce motor için örnekler isterseniz:
  • Elini açma kapatma
  • Hamur çalışması


Oyun hamuru, evde sizin yaptığınız hamur.. Hamurla neler yapılabilir..

*Hamurdan parça koparma
*Hamuru yuvarlayarak silindir yapma
*Hamuru yoğurma
*Hamuru avucun içinde sıkma-sıkıştırma
*Hamura parmak uçları ile tek tek ve topluca basma
*Hamurdan şekiller yapma
vs vs vs.. Aklınıza neler gelirse..
  • Oyuncak minik çivilerle çalışma


Burada kasıt plastik minnak raptiyecikler. Hani solo oyunu vardı eskiden, yuvarkal bir tabla üzerinde minik piyonlar.. Ona benzer.. Delikli tablanın deliklerine rapiyeleri yerleştirme..Plastik çivi oyun olarak google da aradığınızda çıkıyor zaten..
  • Küpleri dizme
Büyük sünger küpleri üst üste kule yapabilme, küçük süngerleri kule yapabilme, kibrit kutularını kule yapabilme...İkili kule, üçlü kule, çoklu kule..
  • Baş parmak ve işaret parmağını cımbız gibi kullanabilme
Bir tabaktaki nohutları tek tek alıp diğer tabağa koyma, yerdeki bir düğmeyi iki parmağı ile alabilme.. vs..
  • Şeker kabı açabilme
  • Şişe -kavanoz kapaklarını açabilme
  • Boncuk dizme
Direk bildiğimiz minik boncuklar gelmesin aklınıza.. Önce daha kalın delikli tahta boncuklar.. Makarnalar.. Önce tahta boncukları tahtaya dizme, Makarnaları misinaya dizme..Boncukları misinaya dizme.. sonra yavaş yavaş minik boncukları ipe dizme..
  • Karalama
Kağıt karalama, duvar koltuk masa.. Kalem tutma ve o kalemi yönlendirebilme..Kalem tutarken önce avuçla bütün parmakla belki.. Hep adım adım..
  • Kağıt yırtma
Gazete kağıdı ile başlamak hem stres-negatif enerji atımı için hem de daha kolay olduğu için tercih tavsiyesi.. Ucu yırtılmış kağıdı yırtmaktan kendisi yırtmaya geçişler..
  • Kil ile oynama, kinetik kumla oynama, ay kumu ile oynama...
Aslında düşününce pek çok şey var..Düğme açma kapatma, fermuar açıp kapatma, ayakkabı bağlama.. vs vs vs..

Çocuğun o an neye ihtiyacı olduğuna göre.. Seviyesine göre bir nevi..

İnsan makaralar sistemi gibi.. Herşey birbiri ile bağlantılı.. Konuşma becerisi duymaya görmeye dokunmaya çiğnemeye kaba motor ve ince motor becerilerine hatta evde ne kadar sohbet edildiğine bile bağlı..

Konuşmasının geciktiğini veya yeterince iyi olmadığını düşündüğünüz bir çocuğunuz varsa TV den telefon ve tabletten mümkünse komple ama olmuyorsa olabildiğince koparın. Evde mümkün olduğunca sohbet edin. Çocuğunuzu da sohbete katın, Cevap vermese bile fikrini sorun. gününün nasıl geçtiğini sorun vs.. Spor yaptırın..Evde oradan oraya koşmasına koltuklarda atlamasına izin verin- yapabiliyorsa şükredin hatta.

Ve sevin.. Çok sevin.. O'na ne olursa olsun sevginizi verin. Güvendiğinizi belli edin.. 
Bir de yardım almaktan çekinmeyin..

Sevgiyle..

Yorumlar

  1. Sanırım ben o kadar çok konuşuyordum ki bizimkiler beni susturabilmek için konuştular :D

    Ertuğrul da tez elden konuşsun da Bi sus çocuğum demek kısmet olsun sana da :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de cidden çok az konuşuyorum.. Konuşmadığımı farkedince konuşuyorum anca..

      Sil
  2. benim bir tanıdığımın çocuğu 3 yaşına girmek üzere henüz anlamlı bir kelimesi yok maalesef :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence o aile de bir uzmanla görüşse fena olmaz..Bu önerileri de iletin onlara..

      Sil
  3. Bir de ilgi duyduğu birşey mesela araba ya da inşaat araçları gösterildiğinde yani ilgilerini çeken nesnelerden başlandığında daha dikkat ediyor ve motivasyon sağlıyorlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söz konusu konuşmak veya etkinlik olunca Ertuğrul hiç bir şeye ilgi duymuyor :D Ondan bişey beklemeyelim takılsın kendi çapında o zaman ondan mutlusu yok :D

      Sil
  4. Konuşmak bir iletişim aracı, çocuk iletişim ihtiyacı duymuyorsa da konuşmuyor; su, yemek örneği gibi, çok güzel olmuş örnekler. Çok güzel yazmışsın Tubacım. Eline sağlık!
    Her şey yine sevgi ve emekte bitiyor değil mi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İhtiyaç duysa da yapamıyor bazen.. :/ sevgi olmaza hayat zor :) öpüyorum

      Sil

Yorum Gönder

Bu konuda sen de bir şeyler söylemek ister misin ? Haydi durma sen de fikrini söyle :)

Bu blogdaki popüler yayınlar

Synacthen Depot 1mg Ampul

Şimdi diyebilirsiniz bu nasıl bir yazı başlığı.. Başlık değil ilaç adı.. Haklısınız da.. Amacım bu ilaç hakkında yazmak..İlaç nedir , nerelerde kullanılır, bizimle alakası ne; ne tür etkileri var.. E bunların hepini bir başlığa sığdıramayınca ilacın adı en iyi başlık oldu :D Önce teknik bilgilerden başlayalım.. Nedir bu synacten.. Synacthen depot 1mg ampul kas içine yapılan bir enjeksiyon.. " Kabadan " iğne.. Böbrek üstü bezlerinin çalışmasını sağlayan bir ilaç. Böbrek üstü bezi çalışıyor mu diye test için de kullanılıyor. ACTH -adrenokortikotropik hormon  takviyesi..Vücudun kendi ürettiği steroidlerin artırılması ilk hedef genel olarak. Kortizol , glokokortikoid, mineralokortikoid, androjen.. Ülseratif kolit, crohn, romatizma, kanser gibi hastalıkların yanında bazı nöbet çeşitlerinde de kullanılıyor. Dünyada ESESS tedavisinde birincil tercih ACTH takviyesi.  Ayrıca diğer epilepsi türleri ve otizm için de kullanılıyor. Biz ESESS için kullanıyoruz.

Ayak bağı kesme

Fotoğraf alıntı.. Selam kizlaarrr.. Simcik şöyle bir durum mevzuu bahis.. Malumunuz benim minnak bir miktar geriden gelmekte..21 aylık henüz yürümedi. Başka şeyler de var tabii dee, bu yazının konusu geç yürüme~ yürüyememe..

Reflu ah reflu...

Ertuğrul doğduğu günden beri reflu sorunu yaşıyor. Biz hep patalojik bir reflu dedik ama doktorlara anlatamadık. Biz de de hata var gerçi, çocuk gastroentroloji ye gitmedik hemen.. 4 ay bittiği sıralarda kilo persentili artık %2ye kadar düşünce yeter dedik gittik.. Gastrotuss baby diye bitkisel içerikli ve zor bulunan ithal bir şurup yazdı doktor. Firma ile iletişime geçip yakın eczanelerden birisine göndermesi ile ulaşabildik ilaca. Hemen etkisi başladı. Kusmalar ciddi oranda azaldı, hatta gaz sancıları bile azaldı. ( aslında çocuğun midesi yandığı için kıvranıyor biz de gaz sanıyor idik muhtemel)